fbpx

Bygga upp relationer – Varför det är så viktigt?

Bygga upp relationer – Varför det är så viktigt?

Mänskliga relationer= Affärsrelationer

 

Mänskliga relationer i livet är viktiga och de är inte alltid lätta att bygga upp. Men relationer relaterar inte enbart till ditt personliga liv.Som företagare är det väsentligt att du också utvecklar dina professionella relationer. Affärsrelationer kan hjälpa dig att få nya kunder, behålla nuvarande kunder och vårda ditt rykte.

De två viktigaste typerna av relationer du bör jobba på, är dina kunder och relationen med dina anställda.

60-70% förlorar sin kundkrets

Förmodligen så gör du redan detta, men först och främst bör du bygga upp och underhålla relationer med dina existerande kunder. Det är vetenskapligt bevisat att företag som inte vårdar och vidare utvecklar relationer med sina kunder, förlorar ca 60-70% av sin existerande kundkrets. Även dina kunder är helt vanliga människor, och alla känner sig mera avslappnade med de människor som de känner. Även om det är en ytlig bekantskap. Om du vill att dina kunder fortsätter att handla från dig så måste du se till att dela med dig av dig själv. Dessutom så kan dina kunder komma till dig direkt om de skulle stöta på något problem som relaterar till dina produkter eller tjänster. Istället för att kanske uttrycka sitt missnöje till andra de känner, eller ännu värre skriva en negativ recension om dig och ditt företag på nätet.

Hur du kan bygga upp hälsosamma relationer med dina kunder

 

Underlätta för dina kunder att uttrycka sitt missnöje. Du kanske känner att det är frustrerande att höra negativa kommentarer om ditt företag, eller så kanske du tar det hela personligen. Men det är ytterst viktigt att du pratar med dina kunder och ber om deras feedback. Du måste uppmuntra dem att meddela dig om det är något de inte är nöjda med.

Om du ändå skulle råka ut för negativa recensioner, var då noga med att svara tillbaka. Det är extremt viktigt att du återkommer till din missnöjda kund och om möjligt kompenserar kunden till någon grad. Online recensioner är betydelsefulla och konsumenterna läser verkligen det som skrivs om dig. Om du agerar med att svara på din negativa recension, så visar du att du tar kundtillfredsställelse allvarligt och att du på bästa sätt försöker kompensera din kund. Din online profil visar då en företagsägare som bryr sig om sina kunders missnöje och gör så mycket som möjligt för att kunden i slutändan skall känna sig belåten. Och detta är tillräckligt för att få både existerande och nya kunder att använda ditt företag och dina tjänster eller produkter.

Självklart så behöver du inte kompensera dina kunder med något stort. Det räcker att du löser online klagomål snabbt och effektivt.

 

Hur bygger du upp förhållanden med dina anställda och varför är det viktigt

 

Enligt statistik så är inte lönen första prioritering när man väljer arbetsplats. Människor vill känna sig utmanade och motiverade av sina jobb. En positiv och hälsosam relation mellan arbetsgivare och anställda har många fördelar. Om dina anställda är nöjda och motiverade så arbetar de effektivare och genererar produktiva resultat. Nöjda och belåtna anställda har dessutom en väldigt låg konfliktgrad, vilket betyder att du som arbetsgivare spenderar mindre tid och resurser på konfliktlösningar. Och det måste ju vara positivt i sig.

Några tips
  • En av de viktigaste faktorerna för att lyckas skapa bra arbetsrelationer är ett bra bemötande av dina anställda. På detta sätt får du dina anställda att värdera dig som människa, och det i sig får dina anställda att överprestera med sina uppgifter. Resultatet blir att en miljö med höga produktivitetsnivåer skapas.
  • Nästa steg är att fortsätta motivera och uppmuntran dina anställda. Det kan du simpelt uppnå genom att berömma dina anställda då och då, enskilt men även offentligt. Och det är allmänt välkänt att glada medarbetare även är produktiva medarbetare.
  • Tredje steget är ytterst viktigt, och kanske en av de vanligaste misstagen företagare gör. Du måste kunna sätta upp realistiska och uppnåbara mål för dina anställda. För att dina anställda skall kunna uppskatta dig som chef så måste du visa att du är pragmatisk. Om du är överoptimistiskt och sätter upp mål som dina anställda aldrig kan uppfylla så kommer de dels att sluta försöka. Men även inse att dina företagsmål är överrealistiska, och då troligtvis söka sig vidare till annan arbetsplats. Det är väsentligt att du lär dig att sätta upp verklighetstrogna mål som dina anställda kan uppnå och även överträffa. Detta kommer att resultera i att de känna sig motiverade och att de bidrar med något positivt och värdefullt till organisationen.
  • Delegera arbetsuppgifter till dina medarbetare. Genom att överlåta en del av ansvaret till dina anställda visar du att du litar på dem samtidigt som du utmanar dem. På samma gång så får du en chans se var styrkorna och svagheterna ligger hos varje anställd. Som chef kan du inte klara av allting själv, och du kan inte infinna dig på flera platser samtidigt. Följaktligen, om du vill få ditt företag att växa så måste du hitta vilka delar av din organisation du kan dela med dig utav till dina anställda.
  • Värdera jämställdhet. Särbehandling är mycket vanligare än vad du kanske tror. I de flesta fallen så sker det på ett undermedvetet plan. Detta som du förstår skapar ingen vidare arbetsmiljö. Om du ser till att prioritera och uppskatta jämlikhet för alla dina anställda, så skapar du en rättvis och jämställd arbetsmiljö för alla. Om alla får känna sig lika viktiga och värderade, blir de mer benägna att arbeta hårdare och vara mer produktiva.

 

Vill du bli en mera framgångsrik företagare måste du jobba på att bygga upp positiva affärsrelationer med dina anställda, affärspartners, leverantörer, kunder och alla andra som bidrar direkt eller indirekt till den fortsatta välgången av din verksamhet.

 

 

No Comments

Post A Comment